Repertorio informatizzato delle fonti documentarie e letterarie della Sardegna

Repertorio informatizzato delle fonti documentarie e letterarie della Sardegna

Secolo XII – XLIV

Uberto arcivescovo di Pisa, e Legato Pontificio in Sardegna, pronunzia nel concilio tenuto in Ardara (1) il suo lodo, onde ridurre a concordia i canonici e la chieresia di s. Gavino di Torres coi monaci benedittini si s. Pietro di Nurcki (2) nelle questioni tra loro insorte per la donazione delle chiese di s. Giorgio di Baraci, e di s. Maria di Gennor.

(1135, …(3)).

Dal Gattola, Hist. Abbat. Cassin., part. I, pag. 353, col. 1a, Edit. praed.

Ego Ubertus S. Pisanae Ecclesiae Archiepiscopus, Romanae Sedis Legatus in perpetuum. Quia in ecclesiarum negotia magnae dispensationi sollicitudinem quisque speculator studiose habere hortatur etc. Ideoque ante nostram praesentiam querela quae fuerat inter ecclesiam s. Gavini (4), et monasterium s. Petri de Nurki deposita fuit. Idcirco quod Archiepiscopus Petrus ecclesiam s. Georgii de Barai (5) et ecclesiam s. Mariae de Gennor – monasterio s. Benedicti Cassinensi sine assensu clericorum s. Gavini, et absque consilio episcoporum latenter obtulerat. Monachi praeterea cartam dationis a Judice factam habentes praedictas ecclesias praecipitanter susceperunt. Unde clerici s. Gavini adversus monacos de occulta datione agentes, nullo modo sine illorum assensu ratam posse fieri rationem ostendebant. Causa itaque utriusque partis satis in nostra praesentia examinata, comperuimus quod monachi praefatas ecclesias injuste aquisiissent (6). Sed ne aliqua partium gravaretur, placuit nobis concordiam equa lance pensare. Quatenus monachi s. Benedicti jam dictas cappellas tenerent, salva tamen s. Gavini reverentia. Censum namque vel servitium, quod ecclesia s. Nicolai de Tathar, vel ecclesia s.Gregorii de Oriastreto fecerit ecclesiae s. Gavini, consimile faciet cappella s. Georgii de Barai. Quando archiepiscopus Romam iverit, vel nuntium suum ibi miserit cardinalem, vel nuntium Romanum susceperit, adjutorium ut praedictae cappellae faciet de alia ecclesia s. Mariae de Gennor pro posse et qualitate divitiarum suarum. Prior s. Petri de Nurcki reverentiam s. Gavino exhiberit. Ad Synodum et ordinationem sicut mos exigit veniet. Hoc ergo  ratum et firmum esse volumus, ut monachi de s. Benedicto habeant et teneant praefatas ecclesias salva s. Gavini reverentia. De quibus decernimus, et nostro sigillo munimus, ut nullus archiepiscopus vel s. Gavini canonicus litigare vel molestare praefatas ecclesias audeat, donec praedictam reverentiam monachi exhibuerint. Facta sunt haec consilio et assensu archiepiscoporum, et episcoporum, atque abbatum, nec non clericorum in Concilio apud Arderam habito presidentium (7). Anno Domini millesimo centesimo tricesimo quinto, indictione sexta.

† Ego Ubertus Pisanae ecclesiae archiepiscopus Apostolicae Sedis Legatus fieri jussi, et subscripsi.

NOTE

(1) Ardara, piccolo borgo nella diocesi di Bisarcio (od Ozieri). Vi esisteva il castello, ora distrutto, in cui anticamente i regoli Turritani faceano la loro residenza ordinaria. Esiste ancora la chiesa di antichissima struttura, in cui fu tenuto il concilio, ed è intitolata – s. Maria di Ardara.

(2) La chiesa di s. Pietro di Nurki era stata donata ai monaci Benedittini nel 1120 da Gonnario di Lacon (Ved. sopr. Dipl. XXVIII).

(3) Manca l’indicazione del mese e del giorno.

(4) La chiesa, oggi basilica, di s. Gavino di Torres.

(5) S. Giorgio di Baraci. Questa chiesa è ora distrutta; ma la regione ritiene ancor oggi la stessa denominazione. (Ved. sopr. Dipl. N° XXXVIII).

(6) Il legato pontificio riconobbe, che l’arcivescovo di Torres avea conceduto irregolarmente ai monaci la detta  chiesa di s. Giorgio di Barai o Baraci, perché non era stato richiesto l’assenso dei chierici di s. Gavino di Torres, da cui detta chiesa dipendeva, e nemmeno il consiglio dei vescovi suffraganei; e perciò dichiarò nulla la concessione. Ma per conciliare le cose, ordinò che i monaci ritenessero bensì la chiesa loro conceduta, però sotto la dipendenza della chiesa  matrice di s. Gavino di Torres, e col pagamento di un annuo censo alla medesima, pari a quello che le pagavano le chiese di s. Nicolò di Sassari (s. Nicolai de Thathar) e di s. Gregorio di Oleastreto, e coll’obbligo di contribuire, secondo i suoi redditi, alle spese occorrenti in occasione della venuta di qualche nunzio o legato da Roma, o della partenza  per Roma dell’arcivescovo di Torres, o di qualche suo legato, e soprattutto coll’obbligo d’intervenire ai sinodi, e alle ordinazioni, che si farebbero dal detto arcivescovo.

(7) Deve leggersi praesentium.